måndag 17 december 2012

Vår Jul År 2020 - med Alla nära och kära




Hej och välkommen!

Min jul 2020 då är jag 31år. Jag har hus i Österlen med Simon och har vi har 1 kid. Min Tvilling Alex och min svåger Gustaf har en livlig skara på 3 stycken kids och de kom dagen innan julafton ner till oss från deras nybyggda hus i Göteborg. Både mamma, pappa och mormor tar bilen ner till Skåneland tidigt julaftonsmorgon. Huset doftar hyacint, kanel och juläpplen. Allt är förbrett, det enkelt och mysigt.
Julen 2020 är julen för våra barn. Det är dom som ska minnas deras jul som något man ser framemot, högtidligt och det ska finnas en Stor trygghet. 

Julen 2020 är full med skratt, mat och prat. Det finns inga tecken på gräl eller pikar. Vad är det? kommer man fråga sig. Det finns inte ens så långt ögat kan nå. Alex och Jag var uppe tidigt på för att gå på julottan. Det har aldrig varit så mycket snö som denna julen. Alex och Jag gick till kyrkan, den ligger 10 minuter ifrån vårat hus. Det är en riktigt kall tidig julaftonsmorgon och på vägen pratar vi om hur lyckliga vi är för 2020s julafton. Vi har sett framemot denna typ av julafton där Alla nära och kära ska samlas och där barnen ska få stå i centrum. Det är deras dag. Det är deras minne av glada vuxna, god mat, lek och stim, tomten och att somna in i de vuxnas skratt och prat sent på kvällen. De ska somna in nöjda och trygga och De ska vakna nästa dag och längta till nästa Julafton.

När vi kommer tillbaka ifrån Julottan somnar Jag och Alex pratandes framför brasan och vaknar igen med livliga och exalterade barn. Tomten kommer idag, hör vi. Vi skrattar för oss själva då vi vet att vår pappa ska agera som Tomte. Pappa som tomte ser lite otäck ut men han är snäll och rättvis. Frukosten går mest år till att besvara när mormor, morfar och gammelmormor kommer... och såklart när tomten kommer. Barnen kommer med egna svar som vi vuxna tycker är härligt att sitta och lyssna på. Jag passar på att pussa och krama sönder mina syskonbarn som jag inte har sett sen november. Dom har samma kinder som Alex hade när hon var liten.. goa och tjocka, de är blonda och glada (leendet har dom fått av sin pappa Gustaf) barn. 

Mamma, pappa och mormor kör upp på uppfarten framför huset. De kommer med 2 st IKEA kassar fulla med julklappar. Vilken lycka och vilken glädje när dom kommer innanför dörren. Pappa börjar direkt lyfta barnen och gör volter, det är en succé. Det vet man ju själv hur det var. Mamma och mormor tar fram de som ska in i kylen och lägger julklapparna under den stora granen. I granen hänger det glaskulor, smällkarameller som barnen har gjort och en massa glasistappar som Jag köpt på illums bolighus. Vi har duktar fram tallrikar på det stora matsalsbordet där skivan är gjord av betong. Granris finns längst med mitten av bordet där en del av faten med maten ska vara. 

Klockan är 13.00 och det är dags för att äta julmaten. I bakgrunden hörs ljudet av tv:n "Julstök på Haga" visas. Det finns allt som kan tänkas på julbordet även lite nya influenser. Skratt är det som mest hörs ifrån oss alla. Kalle Ankas och hans vänner sitter alla barnen tysta och tittar på klockan 15. Samtidigt som när allt fixas i köket. 

Tomten dyker upp helt "spontant" och alla barnen sitter som små ljus när han kommer in. Nån tycker de var lite obehagligt men efter några tårar så upptänkte man att de var inte så farligt med tomten. Han är snällare än vad han ser ut. Alla barnen är super nöjd efter vad som visas finnas i alla paketen. 

Julafton 2020 fortsätts med musik och dans. Det blir julgröt och hitta mandeln. Jag vill såklart ha lite lugn och ro när "Karl-Bertil Jonssons Julafton" sänds. Det är liskom min grej varje år, haha. Det är min favorit. 
Utanför snöar det och barnen leker ute i trädgården där de leker i snön. De vuxna sitter och smuttar på varsin likör till kaffet, skratt och prat. Barnen kommer in alldels färdiga och med kalla kinder och är nöjda efter stim och tjoo ute snön. 
De leker med sina nya leksaker framför brasan tills de somnar in, nöjda och trygga och De ska vakna nästa dag och längta till nästa Julafton. 

Det är min Julafton År 2020. 
Det är min önskan.

Tack för titten, kommentera gärna och Välkommen åter!
Rebecca




3 kommentarer:

  1. Så fantastiskt fint skrivet! Så bildligt och talande! Sitter här med tårarna som rinner från mina kinder. Jättefint!

    SvaraRadera
  2. åååh tredje gången gillt nu så skriver jag den här kommentaren i Word för att den har försvunnit tre gånger...

    Rebecca, du slutar aldrig att förvåna. Först julkorten och nu denna fantastiska text. Du är ju kreativ in i benmärgen. Vilken jäkla gåva.

    Det är en sån skön känsla att, nu när man är på resande fot, att få tag på ett cafe med wifi och trilla in på din och alex blogg (och emilia som jag väntar och väntar på...) för att ta del av de fantastiska saker som gestaltas i textform. Tyvärr så kan jag inte skriva kommentarer via min Ipod men du ska veta att jag lämnas berörd v a r e n d a gång (skriver från dator nu).
    Hoppas att jag år 2020 firar en underbar nyårsafton med de bästa i vackra österlen. PUSS och ha en fin julafton!

    SvaraRadera
  3. låter underbart...! håller tummarna för jul 2020! men jag kan väl få vara med nånstans?? ;D eller jag kanske inte lever då? vad vet du?!? haha
    ;D

    pusss puss

    SvaraRadera