tisdag 20 september 2011

Rebecca om dagens tanke. Vänskap i nöd och lust



Hej och Välkommen!

När jag förstod att jag hade hittat mina absoluta vänner, det minns jag inte. Men jag kan tänka mig att de var mittemellan gråten i halsen och i skrattanfallet. Det är där du kan vara dig själv. Du kan visa dig själv, som Du är. Att kunna dela med sig av sitt hela Det är inte alltid lätt. Men det finns människor som har lättare för det än andra. Jag minns inte dagen, tiden eller året när jag kände att jag fått en sådan där absolut-Vän. Men jag har dom kvar. Fast vissa växer man ifrån eller så gör man egentligen inte det men man kanske bara tror att man gör det. För någonstans måste ju den där ”Absoluta vännen” vara kvar eftersom den har funnits, en gång i tiden. Vi pratar tyvärr bara om Nöd och lust när det kommer till bröllop. Men vart finns det när det kommer till vänskap?


Har vi lättare att göra bort oss när det kommer till vänskapen. Ska vi vara mer förlåtande och ha mer förståelse? Vi är inte mer än människor och vi gör misstag, vi kommer också att gör fler. Men hur länge ska man slösa mer tid på någon som aldrig lär sig, lär sig att stå upp för det man gjort och visa Vem Jag är. Och inte gömma huvudet i sanden och hoppas på att man glömmer. För det gör inte din Absoluta-vän. Hon glömmer inte. Hon har blivit din Absoluta- vän från början för att Ni fann varandra mittemellan gråten i halsen och i skrattanfallet. Den vännen Ska man inte trolla bort. Egentligen kan man bara inte trolla bort en sådan vän, om man själv inte har bestämt sig för att vara trollkarlen. Men oftast trollar trollkarlen tillbaka. Men det är helt upp till dig. Vad vill du ska finnas kvar i ditt liv? Det kan vara försent eller inte.

Ett äktenskap mellan man och kvinna ska bestå livet ut. Det ska min vänskap med mina fina vänner också göra. Men vad är skrivet i sten? Ingenting faktiskt. Jag skriver inte mina absolut bästa vänner i sten för jag behöver inte, Jag vet redan.
Jag vet att vi håller ihop. Jag vet att vi finns i vårt och torrt. Och jag vet att vi finns i Nöd och Lust. Bara om vi själv vill och jobbar för det. Tillsammans.


Tack för titten! Kommentera gärna, skriv vad du tycker. Håller du med eller har helt andra åsikter, berätta!
Rebecca Augustsson

4 kommentarer:

  1. I NÖD OCH LUST!!! I WILL LOVE YOU FOREVER!!

    SvaraRadera
  2. nu vill jag bara befinna mig på ett mysigt café i Malmö med dig, och lyssna till dina kloka inspirerande peppande ord. Mina vänner är min livsglädje. håller med dig helt.

    Snyggt hur du väver in liknelser i din text, och drar paralleller till förhållanden. Du fångar verkligen läsaren Becca! (denna analys av din text är en akademisk skada av att plugga på universitet) Puss!

    SvaraRadera
  3. Haha,kul att nån är anonym...antingen är det någon som är en av "oss" eller någon stalker..haha

    Så sant,becca! Kan inte skriva mycket mer.

    SvaraRadera
  4. Den anonyma var jag, mohaha!
    Skämt å sido...

    Sjukt bra skrivet, och så himla sant!
    Vänskap är något som skall vårdas ömt, för som ordspråket lyder; vännerna är de familjemedlemmarna som man själv väljer.

    Fortsätt att skriva så bra, som bara du gör!
    Kram // V

    SvaraRadera